Upozornění autora: Prosím berte následující text kriticky. Každý pacient po mrtvici má své vlastní postižení a potřebuje svou konkrétní péči logopeda. Já logoped nejsem. Tento text vznikl pro potřeby naší rodiny, kdy jsme potřebovali cokoliv obecného, co můžeme udělat pro naši babičku. Po dohodě v rodině sdílíme, protože může pomoci někomu dalšímu.
Obecně mozek vaší babičky, dědy nebo někoho jiného blízkého dostal hrozný šok a teď se bojí co bude dál. Jako když kopnete psa a ten se pak skrývá v boudě, klepe se a bojí se ven. Je potřeba ho uklidnit a pomoct mu si zase vzpomenout na věci, které zná. Věci, které známe nás totiž uklidňují. Je to drsné, vím, do psů se nekope, ale nevím, jak jinak to připodobnit. Mrtvice je drsná.
Mozek se zmátoří, ale chce to čas a trpělivost. To bývá složité, protože chceme blízkému pomoct a nejlépe okamžitě. Jenže je potřeba najít alespoň ze začátku nějakou rozumnou hranici a nějak moc blízkému nenakládat. Vím, jde o čas a tak. S tím, co zde píšu nemusíte souhlasit. Ale píšu to, protože jsem v té situaci byl. Rehabilitace v prvních týdnech po mrtvici bývá dost náročná a unavující. V podstatě jsem jen cvičil, spal nebo mě z únavy bolela hlava. Možná je to tak správně, ale chci abyste o tom alespoň věděli.
K velkému stresu se přidává velký strach a nejistota z toho, co se to sakra právě děje. Spoustu starých lidí je doma, v prostředí, které znají. Z ničeho nic jsou v nemocnici, bůh ví kde, sami, bůh ví proč, netuší, co je s domovem, co pes nebo jiní parťáci. A mimochodem, když vám někdo řekne, že jste měli mrtvici, fakt to s vámi zacloumá. První, co vás napadne je, že je všechno v pr** a váš život skončil. Jak to všechno vím? Cítil jsem se tak taky. A bylo to peklo. Fakt.
Co můžeme udělat jako ti zdraví:
1. Omílat automatismy – funguje to pro výbavnost a aktivaci paměti
2. Muzikoterapie
Základní písníčky – Holka modrooká, Skákal pes atd.
Cvičení: Pojď zazpíváme si holka modrooká nebo zazpívejme si tvou oblíbenou hudbu. Hudba má vliv, i když ji pacient pouze uslyší.
3. Dvojice slov
Cvičení: pojď si zahrát hru – já řeknu zubní ty doplň zbytek
4. Vzít dětskou knížku s obrázky, případně aplikace do telefonu Výukové kartičky
Cvičení: Ukázat obrázek (třeba ovoce, zvířata a další), a ať pacient řekne, co to je. Případně to řeknu sám. I když to jen vidí, tak to má vliv. Stačí ukazovat věci kolem sebe a nechat si je pojmenovat – polštář, peřina, okno a tak dále.